maandag 23 november 2015

Na drie maanden


Hallo allemaal! Wat ontzettend leuk hè, zo'n blog waar nooit wat op  gebeurd. Na een paar weken was ik het helemaal vergeten. Maar er zijn nog lezers, mensen die willen weten hoe mijn leven hier in Barcelona is.

Maar hier ben ik weer. Vorige keer was ik drie weken in Spanje toen ik jullie schreef. Dit keer al bijna drie maanden. Ik vergeet de weken te tellen, maar ik denk dat het volgende week precies drie maanden geleden is dat ik aankwam, 30 augustus.

Inmiddels heb ik mijn eerste tentamens gehad, afgelopen week. Erg pittig hoor. Al die spaanse woorden, termen en dan even een mooi verhaaltje schrijven. De Spanjaarden weten precies hoe ze dat moeten doen: schrijf gewoon 3 kantjes vol als je één vraag hebt op je tentamen. De docenten vinden dan wel uit wat onzin is en wat de hoofdpunten van je antwoord zijn. Ik heb het gewoon bij hooguit één kantje gelaten telkens. Nu hopen dat het voldoende was. Komende donderdag mijn laatste mid-term tentamen en dan mag ik weer bezig voor de volgende ronde: Presentaties en essays.

Afgelopen maanden waren erg interessant, ook erg zwaar. De tijd gaat snel. Met name de week dat Manon, Yaroslav, Joëlle en Miriam hier waren was echt super super leuk! Ik heb zo genoten van mensen hier om me heen hebben die Nederlands spreken en met wie ik een goede band heb. Lekker de toerist uitgehangen in mijn eigen stad. Ja, ik noem het 'mijn eigen' want ik weet hier beter de weg inmiddels dan ik soms in Groningen doe :p Oh wacht, niet altijd, we zijn wel eens verdwaald. Op weg naar een Peruaanse bar (maar dat waas de schuld van een Peruaanse vriend die 'wist' waar die bar dan zat). En een keer in Gracia, een buurt waar alle straatjes loodrecht op elkaar staan. Maar gelukkig was Joëlle de Sociale Geograaf daar en konden we uiteindelijk met behulp van Google Maps de weg ook weer terug vinden.

We hebben 's nachts aan het strand gezeten, gepraat met jongens over het scheren van je armen en benen, een Duitse vriend ruzie zien maken met een Ierse bartender omdat hij het verkeerde eten had gekregen, en salsa gedanst in een latijns amerikaanse bar. Ook hebben we de verjaardag van een duitse vriendin gevierd 's nachts aftellend op het strand en 's ochtends met lekker ontbijt in Parc de la Ciutadella. Dat is echt de meest awesome plaats ooit (maar de foto's van dat ontbijt heb ik nog niet). En natuurlijk in een hostel geslapen, zoals het een echte toerist betaamt, joechei :)

Om het in de woorden van mijn vrienden te zeggen: It was Amaaaaazing - Miriam weet wel ongeveer hoe je dat moet uitspreken (a)

Daarna was het weer tijd voor de normale gang van zaken in Barcelona. Drie tentamens in één week en een heleboel stress. En deze week nog een tentamen. Ik moet zeggen dat de afgelopen week het meest zwaar is geweest van alle tijd dat ik hier ben geweest. Inmiddels begin ik heimwee te krijgen en een beetje depri te worden. De lessen hier zijn nog steeds heel moeilijk (terwijl ik verwachtte dat het uiteindelijk wel zou gaan met de tijd) en het gaat hier gewoon allemaal heel anders dan in Nederland. Ik heb super veel zin om Kerst bij mijn ouders te vieren! Het is even doorzetten.

Erasmus is een feestje, maar wel een serieus feestje. Ik ben hier in eerste instantie voor de studie en dat gaat helaas niet altijd lekker. Toch ben ik super blij met alle ervaringen die ik hier heb opgedaan en alle mensen die ik hier heb leren kennen! Komende week gaan twee vriendinnen weer naar hun home-country. Erg jammer, maar we hebben herinneringen en foto's for-evah... Zoals die van de A21 campaign actie 'Walk for Freedom' in Oktober, en verjaardags- en afscheids-dinners. Een cirkle of life zeg maar. Maar dan niet dat er mensen dood gaan, maar dat ze gewoon weer naar de andere kant van de wereld gaan, zodat je ze niet meer ziet. Maar dan ontmoet je wel weer nieuwe mensen.

En ik kan nu tenminste zeggen dat ik naar Liverpool ga (ooit) om een vriendin te bezoeken. Of, nog cooler, New York of Zuid-Korea! Een verre vriend is soms niet zo slecht haha.

Hier even een impressie.

Gaztelugatxe bij Bilbao in de buurt toen ik bij Miriam op bezoek was
Eerste meeting van de internationale GBU groep (bijbelstudie voor studenten, de IFES hier)

Papa en mama doen wat ze leuk vinden op de berg achter mijn huis :D (eind oktober)
Bij het water waar er voor het eerst Herfst te zien was, Ana's zus en een bekende.

Zelfde water, met Ana en haar zus :)
Bij Besalú!



Rivier naast Besalú!

Eerste zondag dat ik herfst zag in Spanje - Ergens in Cataluña

Herfst! Bij Besalú

Besalú, een kasteel-dorp in Cataluña


21 dinner van Claire - mijn Koreaanse vriendin! 
Manon in Barcelona!
Met Manon en Yaroslav bij Parc de la Ciutadella. Mooiste park hier!

Op de Mamut in Parc de la Ciutadella


En Manon houdt van palmbomen :)
\
Jazz/Rock concert in een kleine bar, super goeie muziek. Was samen met Manon en haar oud-kamer genoot uit Riga die hier nu woont toevallig.

Zondagochtend in Parc de la Ciutadella, lijtk net een jungle he :)

BK-zusjes in: ja, Spanje!

Als Yaroslav in de bus zit en even foto's gaat maken. Dan lachen we natuurlijk even.

Op bijbelstudie weekend (soort van Live-It maar dan een kleine groep uit Cataluña). Claire (en de rest van de groep) genoot van het strand (ja ik ook, maar ik heb even geen foto's van mezelf omdat mijn telefoon gecrasht is...)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten